12 juni, Monument Valley en Grand Canyon

12 juni 2015 - Flagstaff, Arizona, Verenigde Staten

Vandaag vroeg opgestaan en gedoucht, douches en toiletten op een camping zijn een fenomeen apart.

De deuren zijn veel lager dan normaal en ook is van de onderkant meestal 20 cm weg.

Bij sommige toiletten moet je centraal ergens je toilet papier pakken en dat leg je dan maar op de grond voor je, als de grond niet nat is tenminste anders kun je direct voor een nieuw portie. Ook komt het voor dat het nogal waait in het toilet en op het moment dat jij het papier nodig hebt zie je net het laatste puntje onder de deur door waaien.

Ook douches zijn een ware puzzel, hoe zal de kraan deze keer werken en waar moet ik gaan staan om bij de eerst straal niet geraakt te worden.

Je weet nooit hoe het ding is afgesteld, de eerste straal bestaat uit ijsklontjes of je bent direct goed voor een week of drie Beverwijk.

Vorige week trof ik een draaiknop waar geen beweging in te krijgen was, nadat mijn arm de vorm van een kurkentrekker had kwam ik er achter dat hij omhoog moest worden bewogen. Soms verlang ik naar Noord Korea, daar schijnt alles lekker uniform te zijn.

Goed vandaag naar de Grand Canyon via Monument Valley. Weinig beleefd of het moet een kudde schapen zijn die ineens midden op de weg liep. Monument Valley was minder dan ik van te voren dacht, met een camper kun je niet heel dicht bij de rotsen komen zodat alles wat vaag in de verte bleef. Ook het Navajo National monument was niet bijzonder, althans voor kreupelen zoals wij. Te voet, een tocht van 16 kilometer, was er heel wat moois te zien.

Door naar de Grand Canyon waar de camping om half vier natuurlijk al vol stond, het is immers weekend, nooit bij stil gestaan.

Overnachten in het park mag niet dus naar de dichtstbijzijnde RV plaats in Flagstaff, 80 mijl naar het zuiden. Eerst nog wel op drie plekken in het grote gat getuurd, het blijft indrukwekkend een scheur in de aarde van 28 kilometer breed. Onderweg weer een enorme bui op de pet gehad maar later werd het droog.

Morgen naar Sedona, een mondain dorp is ons verteld, hopelijk eens een geheel droge dag.

1. Els en Machiel Jan:
    13 juni 2015
    Wat een grappig verhaal van de doucheruimten en wat een feest van herkenning met de kranen aldaar. Volgens ons worden er in Noord Korea geen nieuwe campers verplaatst, dus wij blijven het toch maar in de USA en Canada doen! Eerst waren we jaloers op jullie 'latere' datum van vertrek ivm het weer, maar het lijkt of je de moessontijd hebt getroffen. Hoe prachtig de foto's ook zijn...het is echt niet vast te leggen...dat echte gevoel en die indrukwekkendheid van daar te staan. Heel goede reis verder, op naar het 'luxe gebied'.