11 juni

11 juni 2015 - Cortez, Colorado, Verenigde Staten

Volgers,

Vandaag hebben we cultuur gedaan. We hebben de grotwoningen van de voorouders van Kluk Kluk bezocht in Mesa Verde (groene tafel).

We vertrokken redelijk vroeg uit Moab, een uur of acht.

Onderweg weinig te beleven mooi landschap en nog een rotswand met een gat erin gezien, soort doorkijkrots. Een grapjas had een stuk verder dat zelfs met grote letters op de rots geschreven maar dat bleek een klein restaurantje in de rots te zijn.

Om elf uur waren we op de KOA van Cortez en na een plaats voor vanavond besproken te hebben zijn we richting Mesa Verde gegaan. Eerst even het bezoekerscentrum bezocht en nog een T shirt aangeschaft, Large volgens de dame was groot genoeg voor mij.  Het was al aardig donker toen we van de RV parkeerplaats helemaal achteraan de parkeerplaats naar het centrum liepen maar toen we er waren barstte de bui in alle hevigheid los. Onweer, wind en heel veel regen.

Niks mee genomen dus wachten maar. Ondertussen een praatje gemaakt met de ranger en uitgezocht waar de grotwoningen van deze indianenstam zich precies bevonden. Tot 1300 hebben de Indianen daar in gewoond, maar omdat het groot onderhoud te duur werd zijn ze overgestapt op de Wigwam of TeePee’s (typisch?)

De huizen zijn in de rotsen gebouwd met gewoon gemetseld muren. Wel zaten ze hoog in de rotswand onder een overhangende rotspunt, scheelt weer dakbedekking.

Hoe ze zo hoog tegen de rots konden komen is me een raadsel, misschien hebben er toch vliegende paarden bestaan.

Om vier uur zijn we boodschappen gaan doen en hebben we alvast getankt voor de reis van morgen. Voor het eerst heb ik een stedeling van Cortez een remmentest afgenomen, hij is goddank geslaagd, ik stond schuin en had hem in mijn spiegel echt niet gezien omdat de camper zelf breder is dan de cabine. Wijze les, altijd haaks of parallel aan het verkeer invoegen.

Morgen via Monument Valley (van de cowboyfilms) naar de oostkant van de Grand Canyon, niks anders dan een groot gat in de grond maar iedereen gaat er naar kijken.

Morgen verder.